Eén van de vervelendste dingen die je als investeerder kan overkomen, is een rug pull. Het ‘tapijt’ waarop je staat, met je investering, wordt als het ware onder je voeten weggetrokken. Wat is een rug pull en wat kun je doen om te voorkomen dat je er het slachtoffer van wordt?

Wat is een rug pull?

Rug pulls bestaan niet alleen bij BitClout. Je komt ze tegen op alle markten waar liquiditeit (de hoeveelheid die wordt verhandeld) een rol speelt.

Op BitClout kan een rug pull ontstaan als iemand veel van een bepaalde Creator Coin in één keer verkoopt. De bezitter neemt daarbij veel ‘liquiditeit’ weg uit de markt. Er zijn opeens veel minder exemplaren van die Creator Coin, waardoor de prijs snel daalt.

Als de verkoper zijn/haar Creator Coins als laatste heeft gekocht (dus na hem/haar zijn er geen kopers meer geweest), is er niets aan de hand. Er is dan geen sprake van een rug pull. Maar de praktijk ziet er vaak anders uit.

Stel je voor dat jij een bepaalde Creator Coin hebt aangeschaft. Maar… vóór jou heeft iemand anders heel veel van die Creator Coin gekocht. Op het moment dat je voorganger in één keer die Creator Coins verkoopt, daalt het aantal Creator Coins dat ‘in omloop’ is. En daarmee daalt de prijs exponentieel. Het gevolg? Je krijgt voor jouw Creator Coins veel minder terug dan je ervoor hebt betaald. Het tapijt is onder je voeten weggetrokken: je bent het slachtoffer geworden van een rug pull.

Een rug pull in de praktijk

Bij rug pulls speelt ‘marktdominantie’ een grote rol. Hoe groter het percentage van een Creator Coin iemand bezit, des te groter de kans dat hij/zij de prijs van die Creator Coin ‘naar beneden jaagt’ bij een massale verkoop.

Stel, er zijn 5 $flup Creator Coins in omloop. Nu koopt Monique er 10. Het totale aantal $flup is nu 15 geworden. En… Monique heeft nu het merendeel van alle $flup in bezit. Bovendien is de prijs van $flup flink gestegen, omdat er zoveel $flup is bijgekomen.

Nu koopt Jan ook 10 $flup. De prijs stijgt verder, een behoorlijk stuk zelfs. Want hoe meer Creator Coins er bijkomen, des te sneller de prijs stijgt. In het totaal zijn er nu 25 $flup coins in omloop.

Vervolgens verkoopt Monique al haar 10 $flup. Ze pakt een flinke winst omdat de prijs flink is gestegen.

Nu zijn er nog maar 15 $flup coins over en daarmee is de prijs enorm gezakt. Immers, het aantal Creator Coins dat in omloop is, bepaalt de prijs ervan. En alle mensen die na Monique hebben gekocht, merken dat: hun wallet is opeens een stuk minder waard.

Jan is één van de mensen die na Monique heeft gekocht. Tot zijn schrik ziet Jan dat zijn $flup coins enorm in prijs zijn gedaald. Zijn wallet heeft haast geen waarde meer. Hij is het slachtoffer geworden van de rug pull die Monique heeft uitgevoerd. Ze heeft in één keer een groot marktaandeel coins verkocht en daarmee de prijs laten kelderen.

Hoe voorkom je een rug pull?

Eerlijk is eerlijk: 100% zekerheid heb je nooit. Maar je kunt veel doen om te voorkomen dat je het slachtoffer van een rug pull wordt.

Natuurlijk doe je eerst onderzoek naar de creator zelf. Ken je hem/haar? Heeft hij/zij een goede reputatie? Is hij/zij actief op BitClout? Dat zijn allemaal pluspunten. Je wilt ze absoluut laten meewegen bij je overweging om ‘in te stappen’.

Maar met dat onderzoek voorkom je nog geen rug pull.

Zoals je al hebt gelezen, speelt marktdominantie een grote rol. Hoe meer van alle gemaakte Creator Coins iemand heeft, des te groter zijn/haar marktdominantie.

Stel, er zijn 50 exemplaren van een Creator Coin in omloop. Iemand die er eentje heeft, en dus een marktdominantie van 2% heeft, is niet zo dominant. Als hij/zij besluit om alles te verkopen, gebeurt er niet zoveel met de prijs. Maar iemand die er 25 heeft, kan in zijn eentje de prijs doen kelderen: zijn/haar marktdominantie is 50%.

Bij het aanschaffen van een Creator Coin is het dus belangrijk om te kijken hoe dominant de kopers vóór jou zijn. Als er daarbij een paar mensen zijn die verhoudingsgewijs veel van een munt bezitten, betekent dat een groter risico. Zijn er veel kopers vóór jou die allemaal een klein beetje hebben? Dan is de kans op een rug pull niet of nauwelijks aanwezig.

Tip: ProsperClout

Een manier om de kans op een rug pull in te schatten, is de Herfindahl-index. Dit is een percentage dat aangeeft of er ‘dominante’ kopers zijn.

Je kunt de Herfindahl-index van een Creator Coin bekijken via www.ProsperClout.com. Hij wordt uitgedrukt als een percentage. Een index van 100% betekent dat één iemand alle coins in bezit heeft. Je wilt dan goed oppassen als je koopt. Heeft de bezitter een goede reputatie? Dan is de kans op een rug pull niet zo groot (dadelijk meer hierover).

Ken je de bezitter niet, of weet je niets van hem of haar? Oppassen geblazen. Wacht op een ‘gezonde’ Herfindahl-index. Hoe meer mensen besluiten om de Creator Coin te kopen, des te lager de index wordt.

Bij een index onder de 25% is de zaak vaak al mooi verdeeld en is de kans op een rug pull niet zo groot meer. Een index onder de 10% maakt de kans op een rug pull bijna nul: niemand, zelfs de ‘grootbezitters’ niet, is in staat om de prijs te doen kelderen door in één keer alles te verkopen.

Een voorbeeld:

Deze Creator Coin heeft een (rechts) Herfindahl-index van 28%. Het gevaar van een rug pull is enigszins aanwezig. Helemaal links zie je hoe alles is verdeeld: de persoon achter de Creator Coin (blauw) heeft het merendeel in handen. Daarna komt een koper met een redelijk groot marktaandeel (groen). De rest is verdeeld onder een groot aantal andere kopers (grijs).

In een dergelijk geval wil je eigenlijk alleen maar ‘instappen’ als de creator die bij de Creator Coin hoort, een goede reputatie heeft. ‘Echte’ creators doen er alles aan om hun reputatie te behouden en ze weten dat het uitvoeren van een rug pull, waarbij ze snel winst maken ten koste van anderen, leuk is voor de korte termijn, maar funest is voor hun reputatie.

Wat kun je doen als je het slachtoffer van een rug pull bent geworden?

Stel, je hebt een hoeveelheid $flup gekocht en vlak daarna verkoopt een ‘grootbezitter’: rug pull. Je ziet je vermogen enorm dalen.

Hoe beter je ‘research’ is geweest, dus des te gefundeerder je reden om te kopen is geweest, des te minder aan de hand is. Het komt dan vaak wel weer goed. Immers, de ‘fundamentele waarde’ van de creator is hoog. Hij of zij heeft een goede reputatie en er zullen vanzelf meer kopers na jou komen, waardoor de prijs van de munt (en dus ook jouw vermogen) stijgt. Geduld is dan dus belangrijk.

Maar… ben je snel ingestapt zonder eigenlijk te onderzoeken of een Creator Coin wel de moeite waard is? Blijkt de rug pull te zijn veroorzaakt door de ‘creator’ zelf? Dan ben je in een val gelopen. Je kunt dan beter maar meteen je verlies nemen en alles verkopen.

Tot slot

Als je eenmaal weet wat rug pulls zijn en hoe ze worden veroorzaakt, ben je al een heel eind op weg om te voorkomen dat je er het slachtoffer van wordt. Gebeurt het toch? Neem de juiste beslissing om verdere schade te voorkomen. En twijfel je? Stel vragen voordat je instapt!